Een vertraagde vlucht kan je dag behoorlijk verpesten. Als je een overstap hebt op weg naar je eindbestemming kan het zelfs nog veel meer tijd in beslag nemen.

Luchtvaarmaatschappijen werken daarom constant aan hun punctualiteit. Want het verband is simpel: minder vertraging betekent minder ontevreden klanten die hun geld terug vragen en compensatie eisen onder de EU261-regels, de Europese regelgeving de vertelt in welke gevallen passagiers recht hebben op compensatie.

Het Britse luchtvaartinformatiebureau Official Aviation Guide (OAG) rangschikt elk jaar de tijdigste vliegmaatschappijen. Zo ook voor 2017. Het bedrijf is wereldleider in statistieken over luchtvaart, vliegvelden en airlines.

Het belangrijkste criterium dat OAG hanteert is de on-time performance: het percentage vluchten van een maatschappij dat binnen 14 minuten en 59 seconden van de geplande tijd arriveert op de plaats van bestemming. ‘Arriveren’ is niet hetzelfde als landen, maar duidt op de tijd dat de deuren van het toestel opengaan.

airBaltic uit Letland wint

De nationale vliegmaatschappij van Letland, airBaltic, spant de kroon. De airline behaalde een on-time performance van maar liefst 90.01 procent. airBaltic mocht zich over 2014, 2015 en 2016 ook al de meest punctuele luchtvaartmaatschappij van de wereld noemen, op basis van dezelfde lijst.

Hong Kong Airlines komt op een tweede plaats met een score van 88,83 procent (omhoog van 74,46 procent in 2016) en schiet daarmee de top twintig binnen.

airBaltic is deels gestructureerd als een low-costmaatschappij, waarbij je extra moet betalen voor alles behalve een ticket. Vanuit haar thuisbasis in de Letse hoofdstad Riga onderhoudt het echter wel een netwerk met meer dan 70 steden in Europa, Rusland en het Midden-Oosten. Het verbindt Schiphol met alle Baltische hoofdsteden. Naast Swiss is airBaltic de enige maatschappij met de gloednieuwe Bombardier CS300 in de vloot.

In de top 10 komen echter wel een paar 'volle' prijsvechters voor: Vueling uit Spanje, Jetstar uit Singapore en Skymark uit Japan. Grotere low-costmaatschappijen als Ryanair, easyJet en Norwegian staan niet in de top 10.

Om in aanmerking te komen voor de titel moet een vliegbedrijf in de top 250 van OAG komen. Die is samengesteld op basis van de totale 'beschikbare kilometers per stoel' die een luchtvaartmaatschappij per jaar in de verkoop doet. Met andere woorden: het aantal stoelen per vlucht x het aantal kilometers.

Dit zijn de 10 meest punctuele airlines (met het percentage dat op tijd arriveerde in 2017):

  1. airBaltic - 90.01%
  2. Hong Kong Airlines - 88.83%
  3. Hawaiian Airlines - 87.24%
  4. Copa Airlines - 86.39%
  5. Qantas Airways - 86.18%
  6. Japan Airlines - 85.27%
  7. Vueling Airlines - 85.25%
  8. Jetstar Asia - 85.08%
  9. Skymark Airlines - 85%
  10. Aer Lingus - 84.46%